The Danish Girl
Ik geef het toe: ik stond niet juichend op de eerste rij toen mijn oog op de poster van de ‘The Danish Girl’ viel. Licht fronsend vreesde ik dat Hollywood het worstelen met genderidentiteit als een nieuwe bron van winst of als aas voor een Oscar zou zien. Dat ten spijt van de voorvechters van de LGBT-rechten, transgenders mogelijk als circusapen zouden worden afgebeeld voor een voyeuristisch publiek. De schaamte voorbij. Een duur ticket voor een goedkope (freak)show?
‘The Danish Girl’ vertelt het autobiografische verhaal van de Deense schilder Einar Wegener, de eerste transgender ooit tijdens de jaren twintig en dertig van de vorige eeuw. In de film transformeert acteur Eddie Redmayne, ook wel gekend van zijn rol als Stephen Hawking in ‘The Theory of Everything’, zich tot een kokette roodharige schoonheid, Lili genaamd. Hoewel het fysieke zonder schroom in beeld wordt gebracht, ligt de nadruk vooral op het emotionele aspect van ‘het transgender zijn’. Bijgestaan door zijn verdacht begripvolle vrouw Gerda, vertolkt door de Zweedse deerne Alicia Vikander, zien we hoe Einar (letterlijk) afscheid neemt van zijn mannelijkheid en zich doorheen een periode van twijfel en zelfontdekking worstelt.
De schoonheid en lieflijkheid van het decor staan in scherp contrast met de donkere, rauwe werkelijkheid van Einar en pakkende dialogen. Het is duidelijk dat regisseur Tom Hooper het esthetisch welbehagen van de kijker zeer belangrijk vindt. Landschappen, mensen, schilderijen, allen zijn ze een streling voor het oog en in het geval van de muziek, voor het gehoor. Hooper flirt soms met kitsch, maar blijft doorheen de film de balans behouden. Mooi zo.
Genadeloos noemt Knack de film oscargeil en zonder body and soul. Een parel voor de zwijnen. The Guardian had het wél bij het rechte eind en sloeg de nagel op de kop met “a beautiful, humane and moving biopic”. Geen (freak)show, maar een intens drama vol schoonheid dat aan de ribben blijft plakken. Een aanrader voor elke fijngevoelige ziel, een afrader indien je graag met het verstand op nul achterover zakt.