Artikels uit Schamper 2016 online
Schamper Daily: 2016 Weltschmerz en hoongelach voor de massa
FFG16: A Serious Game
18 oktober 2016 — door Sander Lefere & Veera Voordeckers
Afgezien van de schare fans van Downton Abbey zat niemand echt te wachten op een ‘turn of the 20th century’ kostuumdrama. Toch waagde regisseuse Priscilla August zich eraan in deze verfilming van de Zweedse klassieker van Hjalmar Söderberg. ‘A serious game’ – of ‘Den alvarsamma leken’ voor de hipster Zwedenkenners onder u – is één van de betere films in het genre van de afgelopen jaren.
FFG16: Land of Mine
18 oktober 2016 — door Olivier Vander Bauwede
Deense cinema stelt zelden teleur, zo bewijst ook hun inzending voor de komende Oscar voor beste niet-Engelstalige film. Under Sandet, cynisch vertaald naar Land of Mine, is een aangrijpend anti-oorlogsdrama over jonge Duitse krijgsgevangen die tot de levensgevaarlijke taak gedwongen werden om mijnen op te ruimen.
FFG16: Glory
18 oktober 2016 — door Suzanne Grootveld
Het recht van de kleine man tegenover de grote corrupte maatschappij: het centrale thema in wat uiteindelijk een trilogie gaat worden van Bulgaarse co-directors, Kristina Grozeva en Petar Valchanov. Na ‘The Lesson’ komen ze nu met ‘Glory’, een nieuwe stille rebellie tegen een cynische wereld.
FFG 2016: Cartas da Guerra
17 oktober 2016 — door Nicolas Van Laere
Ted Grant zei ooit: “When you photograph people in color, you photograph their clothes. But when you photograph people in black and white, you photograph their souls!” Of dat daadwerkelijk zo is, dat zijn mijn zaken niet, maar Ivo Ferreiro en João Ribeiro, de regisseur en director of photography van Cartas da Guerra, dachten er blijkbaar hetzelfde over. Maar dan met filmen, uiteraard. De term ‘moving picture’ werd niet voor niets gekozen.
FFG16: Hermia & Helena
16 oktober 2016 — door Alexandra Matthys
De nieuwe film van regisseur Matías Piñeiro geeft u mooie beelden, maar slaagt er niet in om te ontroeren. Bereid u voor op een licht snurkend publiek en een pijnlijk besluiteloos hoofdpersonage.
FFG16: Sully
15 oktober 2016 — door Olivier Vander Bauwede
Een verfilming van een onderzoek naar een vliegtuigcrash? Dat klinkt niet meteen als een box-office hit in Hollywood. Voeg er echter Clint Eastwood, Tom Hanks en een ‘true story’ aan toe, en je weet dat dit een gemakkelijke landing in Oscarland wordt.
FFG16: Voyage of Time
15 oktober 2016 — door Wouter De Rycke
De eerste documentaire van Hollywoods bekendste mysticus Terrence Malick neemt kosmische proporties aan, maar staart tegelijkertijd te veel naar de eigen navel. Tot de verbeelding sprekende natuurbeelden worden nodeloos verzwaard met metafysische platitudes.
FFG16: Le Ciel Flamand
13 oktober 2016 — door Marie Van Oost
Wie ‘Offline’ (2012) zag, wist het al, maar Peter Monsaert heeft met zijn tweede langspeler nogmaals bewezen dat hij weet hoe hij films moet maken. Hij loodst zijn publiek genadeloos binnen in de donkere wereld van ‘Le Ciel Flamand’, een bordeel aan de Franse grens.
FFG16: Personal Shopper
12 oktober 2016 — door Nicolas Van Laere
We vermoeden dat Olivier Assayas niet goed wist wat voor film hij wilde maken en dat hij daarom maar alle genres in één film propte. We verwelkomen u bij de screening van de eerste horror/thriller/murder-mystery/familiedrama/modefilm ooit gemaakt.
FFG16: King of the Belgians
12 oktober 2016 — door Alexandra Matthys
Regisseurs Peter Brosens en Jessica Woodworth schotelen u in het charmante ‘The King of the Belgians’ een vermakelijke mockumentary voor die een nog meer uiteenvallend België dan normaal laat zien. De film neemt u mee op een met kebabsaus en raki doordrenkte reis die u van Miniatürk tot Mini-Europa leidt.